De Kansspelautoriteit (KSA), de instantie die belast is met de regulering van alle gokactiviteiten in Nederland, heeft Betnet, een gokmerk dat eigendom is van BetCity, een fikse boete van €400.000 opgelegd wegens het overtreden van de reclamerichtlijnen.
BetCity is momenteel eigendom van de iGaming gigant Entain Group, maar de genoemde overtredingen vonden plaats vóór de overname van het bedrijf, die voor het eerst werd aangekondigd in juni 2022.
Gericht op kwetsbaar publiek
Volgens de verklaring van de KSA werd de boete opgelegd omdat Betent zich niet hield aan de door de wet vereiste reclamerichtlijnen. Van oktober 2021 tot maart 2022 zond het bedrijf marketingboodschappen die gericht waren op gebruikers in de leeftijdscategorie 18-24 jaar, die als een kwetsbare groep wordt erkend.
In deze berichten maakte Betent reclame voor zijn merk BetCity zonder voorzorgsmaatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat deze specifieke groep ze niet zou zien. Volgens de toezichthouder is deze praktijk tegen de regels en wordt ze afgekeurd omdat de hersenen van jongeren nog in ontwikkeling zijn, waardoor ze veel vatbaarder zijn voor het ontwikkelen van een gokverslaving.
Verdere inspanningen van de KSA
Dit is niet de eerste boete die de Nederlandse toezichthouder in de afgelopen periode heeft opgelegd. Andere gokbedrijven werden al eerder beboet, waaronder Hillside New Media (eigendom van gokgigant Bet365) in maart, JOI Gaming in januari en TOTO Online in november. Net als Betent kregen de bedrijven een boete van 400 000 euro omdat ze hun gokproducten aan een jong publiek verkochten.
De KSA stelt duidelijk dat het benaderen van jongeren met gokreclames tegen de wet is en niet wordt getolereerd. Volgens René Jansen, de voorzitter van de KSA, worden alle marketingactiviteiten nauwlettend in de gaten gehouden en herinneren deze boetes de exploitanten van kansspelen eraan dat de regels er niet voor niets zijn en moeten worden nageleefd.
BetCity, de meest recente ontvanger van de vijf-cijferige boete, accepteerde de beslissing van de toezichthouder, maar benadrukte dat de fout niet volledig bij het bedrijf lag. Volgens de verklaring van BetCity waren de reclameregels voor een jong publiek enigszins dubbelzinnig. Deze boete, en de boetes die eraan voorafgingen, moeten alle onzekerheid wegnemen.
Deze maatregelen zijn slechts het topje van de ijsberg in Nederland. Er is ook een plan om alle sportsponsoring in verband met onlinegokproducten te verbieden, dat eind 2025 in werking moet treden, en andere preventieve maatregelen moeten de meest kwetsbare groepen in de samenleving beschermen en de negatieve effecten van gokverslaving verminderen.